Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for Mobilfri skole

Princip for en mobilfri skoledag

Formål: 

Distrikt Dronninglund ønsker at understøtte elevernes fordybelsesevne, koncentration, trivsel og læring ved at tilbyde vores elever en mobilfri skoletid. 

Vi ønsker at skabe gode læringsrum, hvor eleverne er fokuserede på undervisningen og hinanden og ikke bliver forstyrret af beskeder, notifikationer mm. på mobiltelefonen. 

Desuden ønsker vi at sætte øget fokus på det sociale liv i pauserne, hvor mobiltelefonen ikke skal være omdrejningspunktet for samværet. 

I løbet af dagen vil telefonerne kun være fremme, hvis de skal bruges i forbindelse med undervisningen. 

Folkeskoleloven:

§ 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger.

 

§ 18. Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.

§ 18. Stk. 2. Det påhviler skolelederen at sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, planlægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber.

Baggrund: 

Vores mobilfri skole er et aktivt tilvalg af et nærværende læringsmiljø med fokus på trivsel, fordybelse og relationsdannelse mellem eleverne indbyrdes og mellem eleverne og lærerne. 

Mobilfri skole er et led i skolens arbejde med digital dannelse og en del af en digital strategi, hvor kritisk stillingtagen og aktive til- og fravalg understøtter skolens værdier. 

Mål:

At mindske forstyrrelser i undervisningen og øge fordybelsesevnen og koncentrationen hos eleverne.

At begrænse behovet for, at lærere skal bruge tiden på at bede eleverne lægge telefonerne væk, samt minimere konflikter der er forbundet med brug af mobiltelefonen.

At eleverne bliver mere sociale og bruger pauserne sammen uden forstyrrelser fra f.eks. sociale medier og spil. 

At skabe de bedste rammer for social udvikling og dannelse hos den enkelte elev.

 

Skolens ansvar:

At indsamle telefoner om morgenen.

At opbevare mobiltelefonerne sikkert i et aflåst skab i skoletiden.

At sørge for en god og kompetent dialog med hjemmet, så skole og hjem står sammen om at holde skolen mobilfri.

At foretage en systematisk evaluering og dataindsamling gennem MED og elevrådet (viderebringes til skolebestyrelsen).

 

Forældrenes ansvar: 

At deltage aktivt og konstruktivt i samarbejdet om skolens digitale strategi, 

Ved akut behov for kontakt med et barn i løbet af skoledagen, skal forældre ringe til skolens kontor, som vil sørge for, at barnet modtager beskeden og kan ringe fra skolens kontor.

I tilfælde af, at eleverne ikke afleverer deres telefoner eller bruger dem uden tilladelse, vil hjemmet blive kontaktet. Det forventes, at man som forældre derefter vurderer, om barnet skal have mobilen med.

 

Elevernes ansvar:

Eleverne har ansvaret for at aflevere deres telefon – og slukke den eller sætte denne på flytilstand.