SFO

I Distrikt Dronninglunds SFOer er man i princippet færdig med skoledagen, men det betyder ikke, at man er færdig med at lære. Som SFO er vi et læringstilbud, men læringen foregår med udgangspunkt i legen, som både kan være noget børnene selv sætter i gang eller noget, de voksne har startet.

Der er en høj grad af selv – og medbestemmelse i SFOen, så det vil være sjældent man skal deltage i noget, man ikke selv har valgt. Samtidig er vi også bevidste om, at nogle børn har brug for at blive støttet mere end andre i forhold til at deltage i en ny aktivitet og her er vi selvfølgelig opmærksomme på den enkeltes behov.

I det hele taget er aktiviteterne det vi ønsker, skal gøre vores SFO attraktiv. Vi vil gerne stå for at være nogle institutioner, hvor børn kan opleve nogle andre ting, end det de oplever derhjemme. Uden at det selvfølgelig forholder sig sådan hele tiden. Vi har dagens aktivitet, som er en voksenstyret aktivitet, hvor børnene bliver præsenteret for noget, som flere kan deltage i. Det kan være ride på kæpheste, snitte ved bålet, spille rundbold, slibe fedtsten, bygge huler, filte tøjdyr og meget mere. Selvom børnene er færdige i skolen hvor der kan være mere forpligtende opgaver, så har de stadig brug for nogle rammer at navigerer i.. Når vi sørger for at de kan lave noget, de synes er interessant bliver de både en del af et fællesskab og får nogle positive interaktioner med andre, de lærer noget nyt og får en oplevelse af at lykkes sammen med andre.

Vi følger året traditioner som f.eks. påske, høst, halloween og jul. I forbindelse med højtider m.m. bliver der igangsat aktiviteter, som både støtter op om børnenes læring og trivsel bare med udgangspunkt i den pågældende tradition.

Vi arbejder selvfølgelig også ud fra distriktets børnesyn ”Alle børn gør det bedste de kan” og er optaget af, at børn skal lykkes i de fællesskaber, de indgår i. I SFOen er der nogle andre fællesskaber end i skolen, da de her mødes mere på tværs af årgange og vi har gode muligheder for hjælpe børnene til at støtte hinanden på kryds og tværs. Det giver dem en oplevelse af at have værdi for andre og bakker dem op i troen på sig selv og det, de bidrager med til fællesskabet.

Der er i distriktet almen SFO i Både Asaa og Dronninglund. I kan læse mere om dem på skolernes egne hjemmesider.