Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for dialoger om elevernes og skolernes resultater

Ramme for dialog om elevernes og skolens resultater:

Målene i folkeskolereformen stiller krav om, at Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan og at folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.

Målene sætter retning for udviklingen i skolen og giver samtidig mulighed for at følge, hvordan det går med elevernes faglighed og trivsel.

Uddybning af målene

Målene er operationaliseret i følgende måltal:

Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år.
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. 

Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år.
 

På skoleområdet er der i højere og højere grad fokus på resultater og målsætninger.

Der er både tale om elevernes og skolens resultater på udvalgte områder, her kan f.eks. nævnes:

                             Løbende test og evaluering

                             Elevernes trivselsmålinger

                             Resultater af 9. klasses afgangsprøver

                             Kortlægning af kommunale projekter

                             Kommunalt udvalgte prøver.

De nationale tests, der foretages på forskellige klassetrin

Princippet er udarbejdet på baggrund af den kommunale kvalitetsrapport.

 

I distrikt Dronninglund gælder følgende princip:

 

Uanset hvilket evalueringsområde (trivsel, fagligt osv.) der er tale om, skal følgende aspekter være gældende:
 

  • Der skal være en opfølgning mellem relevante interessenter (elever, forældre, personale, ledelse, fagpersoner og forvaltning).
  • I dialogen skal man analysere årsagen til de opnåede resultater, og endvidere skal der lægges fokus på den fremadrettede indsats, under skyldigt hensyntagen til de opnåede resultater.
  • Ledelsen fremlægger mindst en gang om året relevant data, resultater og målsætninger for skolebestyrelsen.

Drøftet og vedtaget  på skolebestyrelsesmøde den 14. november 2017