Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale

Rammer for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale:

Jf. folkeskolelovens §28 – 30 om kvalifikationskrav til det undervisende personale:

  • Skal undervisningen i 1.-10. klasse varetages af en underviser, som har gennemført uddannelse til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse, der er godkendt af undervisningsministeriet.
  • Skal undervisningen i 0. klasse varetages af en underviser, som har gennemført uddannelse til pædagog eller en tilsvarende uddannelse, der er godkendt af undervisningsministeriet.
  • Personale med lærer- eller pædagoguddannelse kan varetage afgrænsede undervisningsopgaver i 0.-3. klasse inden for sine kompetencer og kvalifikationer i øvrigt.

 

I folkeskolereformen er det anført, at det faglige niveau i folkeskolen skal forbedres, og alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige, de kan.

 

Det nationale - og kommunale mål er, at alle elever i 2020 i alle fag skal undervises af lærere med linjefag eller linjefagslignende kompetencer.

 

Mht. organisering og samarbejde på en skole er det ligeledes anført i reformen at:

”Folkeskolereformen lægger op til at nytænke organiseringen af og samarbejdet om elevernes skoledag...

..

De nye rammer i folkeskolereformen forudsætter en nytænkning og udvikling af organiseringen af skolen. Det drejer sig både om en øget fleksibilitet i forhold til undervisningen og samarbejdet mellem lærere og på tværs af faggrupper.”

 

I Distrikt Dronninglund gælder følgende princip:

Følgende tilstræbes ved arbejdets fordeling blandt det undervisende personale:

  • At al fagopdelt undervisning varetages af lærere med linjefagskompetence eller linjefagslignende kompetencer.
  • At der er en højt kvalificeret varetagelse af de opgaver, der ligger ud over den fagopdelte undervisning og den understøttende undervisning, fx AKT og distriktets vejledere.
  • At medarbejderteams sammensættes mangfoldigt med hensyn til eksempelvis anciennitet, alder og køn.
  • At der ved fordeling af arbejdsopgaver lægges vægt på vurderinger af opgavens indhold og omfang samt medarbejderens erfaring og kompetencer.
  • At der på baggrund af elevernes alder og klassernes sammensætning vurderes, hvilke og hvor mange undervisere, der tilknyttes den enkelte klasse/hold eller årgang.
  • At undervisere følger klasserne gennem afdelingen i de større fag (dansk, matematik og engelsk).
  • At underviseren kun er tilknyttet en afdeling.

 

Principper for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale er begrundet i følgende:

Det enkelte team skal samarbejde om planlægning, gen­nemførelse og evaluering af undervisningen, hvilket skal sikre den faglige progression, og have fokus på den bedst mulige læring hos den enkelte og i elevgruppen.

Det enkelte team skal samarbejde om elevernes trivsel og øvrige relationelle forhold til elevgruppen og til den enkelte.

Dette kræver et indgående kendskab til den enkelte elev og til hele elevgruppen, og

det er derfor en forudsætning, at der skabes mulighed for kontinuerligt at afvikle møder i den samme personalegruppe/det faste team.

Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 5. april 2018.