Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skole/Hjem-samarbejdet

Princip for skole/-hjem-samarbejdet.

Ramme for skole/hjem-samarbejdet:

Jf. §1 vedr. "Folkeskolens formål" står følgende:

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde medforældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Dette betyder, at alle folkeskoler skal sikre et velfungerende et samarbejde med alle forældre, der har børn på skolen.

I forbindelse med folkeskolereformen bliver følgende præciseret:

"Forældrene er en vigtig ressource og skal bidrage til skolens virke. Med reformen præciseres det derfor i folkeskoleloven, at skolebestyrelsens principper for samarbejdet mellem skole og hjem også skal omfatte principper for forældrenes ansvar i samarbejdet. Principperne vil for eksempel kunne beskrive, hvilke forventninger skolen har til forældrenes deltagelse i forældremøder, skole-hjem-samtaler og faglige eller sociale aktiviteter på skolen. Dermed kan forældrene aktivt bidrage til det samarbejde, som de selv har en afgørende rolle i. Det vil give ejerskab til principperne i forældregruppen og mulighed for, at der udarbejdes en klar beskrivelse af, hvad der forventes af forældrene.Billede fjernet.

 

 

I Dronninglund Distrikt gælder følgende princip vedr. skole/hjem-samarbejdet:

Det tilstræbes at:

  • Kontaktlæreren er koordinator og initiativtager i skole/hjem-samarbejdet.
  • Forældrene kan desuden kontakte barnets lærere og pædagoger via Intra, via samtaler eller telefonisk, efter aftaler og gældende regler.
  • Samarbejdet mellem skole og hjem skal afvikles positivt og ligeværdigt, så begge parter har indflydelse på indhold og form.
  • Samarbejdet skal omfatte både faglige og sociale forhold, og forældrene skal løbende orienteres om både de overordnede aktiviteter på diverse hold og i de enkelte fag.
  • Fastholde et godt samarbejde mellem skole og hjem hvor der som minimum arrangeres ét årligt forældremøde, hvor det forventes, at alle hjem Billede fjernet.er repræsenteret.
  • der tilbydes som minimum en årlig samtaler mellem elev/forældre og lærere og pædagoger.
  • Eleverne deltager i skole/hjemsamtalen.
  • Tidspunkter for samtalerne skal så vidt muligt lægges fleksibelt, i så god tid som muligt.
  • Kontaktlæreren deltager ved alle samtaler, og deltagelse af øvrige lærere og pædagoger aftales i teamet.
  • Ved udformning af indbydelse til samtalerne skal der gives forældrene mulighed for indflydelse på samtalernes indhold.

 

Vedr. forældreråd:

 

  • Det er forældrenes ansvar, at danne forældreråd i de enkelte hjemmehold.
  • Arrangementer for eleverne koordineres i samarbejde mellem forældrerådene og kontaktlæreren.
  • Forældrerådet forestår styring af evt. klassekasse. Ved udgangen af 6. klasse gøres klassekassen op, og et evt. overskud deles mellem klassens elever.
  • Forældrerådet kan skabe forbindelse til lokalsamfundet, f.eks. og dermed være med til at understøtte princippet om Den åbne skole.

 

Princip vedr. skole/hjem-samarbejdet er begrundet i følgende:

Da både forældre og skole spiller en vigtig rolle i børnenes personlige, sociale og faglige udvikling, er det vigtigt, at forældre deltager aktivt i deres børns læring igennem hele skoleforløbet.

Når forældre engagerer sig i deres børns udvikling og uddannelse og der opbygges et positivt forhold til de voksne, der omgiver børnene i hverdagen, er de med til at stimulere børnenes læring både i og uden for skolen.

 

Samtidig er de med til at bygge bro mellem børnenes to verdener til gavn for børnene, skolen og forældrene selv.

 

Formålet med skole/hjem-samarbejdet er netop at skabe den bedst mulige dialog mellem skole og forældre til gavn for den fælles interesse - at eleven har en god, tryg og udbytterig skolegang.

 

Det betyder, at elevens trivsel, alsidige kompetencer, faglige udvikling og færdigheder er omdrejningspunktet, og at der i skole/hjem-samarbejdet ligger en forpligtigelse for både skole og hjem.

 

Når der er et vellykket samarbejde omkring det enkelte hjemmehold har dette afgørende betydning for at skabe trivsel og fællesskab blandt eleverne, at skabe trivsel og fællesskab blandt forældrene og at give forældrene indsigt i elevernes hverdag i skolen.