Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for den åbne skole

Ramme for den åbne skole

Jf. folkeskoleloven §2 stk. 4 skal skolerne indgå et samarbejde eller partnerskab med lokalsamfundets kultur-, Folkeoplysnings, idræts og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med de lokale fritids- og klubtilbud og de kommunale musik- og ungdomsskoler.

Målet med samarbejdet er, at det skal bidrage til at opfylde folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner.

I distrikt Dronninglund gælder følgende princip:

Det tilstræbes at:

  • aktiviteter i den åbne skole indgår på alle klassetrin tilpasset elevernes alder, motivation og interesser
  • At fritids- og kulturlivet inddrages i både den fagopdelte undervisning og den understøttende undervisning
  • Samarbejdet med idræts-, fritids- og kulturforeninger giver eleverne en større indsigt i variationen af idrætsgrene, fritidsaktiviteter og kulturtilbud og der igennem lyst til deltagelse.
  • Samarbejde med den kommunale kultur- og ungdomsskole som et alternativ til den almindelige undervisning.
  • Samarbejdet med erhvervslivet styrker elevernes evne til innovation og iværksætteri samt deres uddannelse- erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering.
  • Det tilstræbes at inddrage forældre og andre relationer til eleverne i planlægning og gennemførelse af aktiviteter knyttet til den åbne skole.

Principperne er begrundet i:

Den åbne skole skal, gennem samarbejde med det omgivende samfund, højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.

Den åbne skole skal, gennem samarbejdet med det omgivende samfund, styrke den lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder og det omkringliggende samfunds diversitet.