Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for udarbejdelse af valgfagstilbud på 7. - 9. årgang

Generelle regler for valgfagsordningen i overbygningen:

Udbuddet af valgfag udarbejdes ud fra bestemmelserne i Folkeskoleloven og Styrelsesvedtægt for Brønderslev Kommunes Skolevæsen.

I forbindelse med Folkeskolereformen er valgfag obligatorisk med to ugentlige lektioner for eleverne på 7. — 9. klassetrin - se folkeskolelovens § 9. For at imødekomme de ældste elevers forskellige interesser og forudsætninger og Øge deres motivation fremrykkes valgfag fra 8. klasse til 7. klasse med to ugentlige lektioner som vejledende timetal.

Derudover gives der mulighed for at foretage ny klassedeling på grundlag af valget af fag, hvilket til sammen vil give mulighed for at arbejde med udskolingslinjer, herunder profillinjer, og toninger af udskolingen.

Alle valgfag er 1-årige med undtagelse af håndværk og design og madkundskab, der bliver 2-årige samt tysk og fransk, der vil være 3-årige. Der er dog mulighed for at udbyde valgfag over længere forløb end udgangspunktet med henblik på oprettelse af udskolingslinjer m.v.

Kommunalbestyrelsen kan godkende, at der tilbydes undervisning i valgfag, der ligger ud over de valgfag, der findes Fælles Mål for, og som ikke nødvendigvis er hverken praktisk eller kunstnerisk betonede fag. De nye valgfag skal godkendes af kommunalbestyrelsen.

Kommuner og skoler får endvidere mulighed for at udbyde de fag, på 7. — 9. klassetrin, der i dag er mulighed for at udbyde på 10. klassetrin.

De valgfag der ikke indgår i prøverækken, men som eleven undervises i, skal indgå i den obligatoriske projektopgave på 9. klassetrin.Billede fjernet.

I Dronninglund Distrikt gælder følgende princip:

Til valgfag på 7., 8. og 9. klassetrin skal der som minimum afsættes 60 årlige undervisningstimer.

Valgfagstilbuddet skal være tidssvarende og relevant, og det skal rumme både boglige og praktisk/musiske fag, således at eleverne kan få deres ønsker tilgodeset.

Skolens valgfagstilbud kan etableres i samarbejde med øvrige, lokale aktører eksempelvis: ungdomsskolen, kulturskolen, gymnasiet, foreningslivet, erhvervslivet m.v.

Der skal være mulighed for at etablere valgfag, hvori indgår flere fagområder.

Der tilstræbes, at eleverne aktivt har indflydelse på det udbud af valgfag som udbydes. Der skal dog altid tages højde for de altid gældende rammer.

Muligheden for at samlæse valgfag i 7. - 9. årgang bør være til stede, og for at lade valgfag indgå i en semesterordning.

Holdstørrelsen i valgfag fastsættes ud fra timetildeling, lokale- og undervisningsmiddelkapacitet.

Principper om valgfagsordning er begrundet i følgende:

Elevernes muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse efter folkeskolen er afhængige af en udskoling, der motiverer eleverne til at lære mere og som sikrer, at de har faglige forudsætninger for at lære mere.Udbud af valgfag giver mulighed for bedre at komme de ældste elevers forskellige interesser og forudsætninger i møde og dermed øge deres motivation.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 14. december 2017